Mer information om indikatorn

Andel unga som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl, 16–25 år, 2009–2024. Procent.

Andel unga som under det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl.

Källa:

Ungdomsenkäten. Enkäten genomförs av MUCF vart tredje år och riktar sig till unga i åldern 16-25 år.

Uppgiftslämnare:

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF)

Nästa rapport:

2027

Scrolla i sidled för att se hela diagrammet

Andel unga som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl, 16–25 år, 2009–2024. Procent.

Analys

Andelen unga 16–25 år som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl var 21 procent år 2024. Andelen har minskat jämfört med år 2021.

År 2024 var det en större andel bland tjejer än bland killar som köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl, 26 respektive 16 procent. Andelen har minskat bland både killar och tjejer jämfört med år 2021.

Andelen som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl är större bland inrikes födda än bland utrikes födda unga år 2024, 21 jämfört med 17 procent. Bland inrikes födda unga är andelen större bland tjejer än bland killar år 2024, 27 respektive 16 procent. Bland utrikes födda unga finns ingen statistiskt säkerställd skillnad mellan killar och tjejer år 2024.

Andelen som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl är större bland unga med svensk bakgrund, 22 procent, än bland unga med utländsk bakgrund, 18 procent, år 2024. Bland unga med svensk bakgrund är andelen samma år större bland tjejer än bland killar, 27 respektive 16 procent. Även bland unga med utländsk bakgrund var andelen något högre bland tjejer jämfört med killar, 22 respektive 13 procent.

År 2024 är andelen som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl större bland unga i åldern 20–25 år jämfört med unga som är 16–19 år, 25 respektive 15 procent. I båda åldersgrupperna är andelen tjejer som köpt produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl större än andelen killar år 2024.

Fotnot:

Talen i texten är avrundade till heltal.

Nästa indikator