Mer information om indikatorn

Andelen elever på nationella program, högskoleförberedande program och yrkesprogram som tagit examen inom fyra år 2011–2020. Procent.

Andelen elever på nationella program, högskoleförberedande program och yrkesprogram som tagit examen inom fyra år.

Källa:

Skolverket

Uppgiftslämnare:

Skolverket

Nästa rapport:

Mar-26

Scrolla i sidled för att se hela diagrammet

Andelen elever på nationella program, högskoleförberedande program och yrkesprogram som tagit examen inom fyra år 2011–2020. Procent.

Analys

Andelen elever på nationella program, högskoleförberedande och yrkesprogram som tagit examen inom fyra år var 83 procent 2020. Det är ungefär samma nivå som föregående år, då andelen var 82,8 procent.

Andelen elever som tagit examen inom fyra år var större bland tjejer än killar under 2020, 84,6 respektive 81,1 procent. Andelen har varit större bland tjejer än bland killar under hela perioden 2011 till 2020.

Andelen elever på nationella program, högskoleförberedande och yrkesprogram som tagit examen inom fyra år var större bland inrikes födda elever än bland utrikes födda elever under 2020, 84,4 respektive 70,7 procent. Andelen var större bland tjejer än bland killar, både bland inrikes och utrikes födda elever. Bland inrikes födda elever var andelen 86 procent bland tjejer och 82,9 procent bland killar. Bland utrikes födda elever var de motsvarande siffrorna 74,4 procent bland tjejer och 67 procent bland killar.

Andelen elever på nationella program, högskoleförberedande och yrkesprogram som tagit examen inom fyra år var större bland elever med svensk bakgrund än bland elever med utländsk bakgrund under 2020, 85,7 respektive 72,7 procent. Andelen var större bland tjejer än bland killar, både bland elever med svensk bakgrund och bland elever med utländsk bakgrund. Bland elever med svensk bakgrund var andelen 87 procent bland tjejer och 84,4 procent bland killar. Bland elever med utländsk bakgrund var de motsvarande siffrorna 76,6 procent bland tjejer och 69,1 procent bland killar.

Nästa indikator